top of page
  • Forfatterens bildeOle-Chr

Alle gode ting har en ende......

Siste døgnet i Balestrand gav fint vær og hyggelig samvær, selv om det ikke skjedde så mye. Rolige timer i båten og på land gjør godt uansett.

Lørdag 1. august gikk turen ut Sognefjorden igjen. I flott vær tilbakela vi 44 nm til Leirvik, som vi også var innom på veg innover. Her traff vi igjen en seilervenner som vi også hadde kontakt med i Flåm.

Søndag fortsatte vi videre nordover og endte opp i Askvoll. Her fikk vi endelig byttet ut den tomme gassbeholderen, så nå var det slutt på den unnskyldningen for å gå ut på resturant for å spise, eller lage enkle middager om bord...... Været hadde nå slått om og meldingene gjennom uka lovte vekslende vestlandsvær med både kuling og regn.

Vi gikk videre fra Askvoll mandag og hadde opp i 15 m/s over Stavfjorden og Rekstadfjorden til Fanøy. Innenfor oss, i leia som går langs land, gikk det kraftige regnbyger, men vi slapp unna disse og hadde i hovedsak sol hele vegen. Til tross for turens friskeste overfart ble ingen sjøsyke og smilet satt på lur hele tiden. Vi ankom Fanøy og ble mottatt av hyggelig mannskap fra de andre to båtene som lå der. Ole-Chr gikk en tur i terrenget på våte turstier, mens resten ruslet seg en runde på veien og så seg rundt der. Værmeldingene for kvelden og morgendagen var ikke gode. Økende vind, kuligvarsel på gult nivå og store nedbørsmengder gjorde at vi planla å ligge over på Fanøy en ekstra natt. Det blåste godt den natta og regnet var mer som en foss å regne.... Det trommet og rant fra kalesje og rigg. Riktig guffent var det ute, men om bord i god havn manglet det ikke noe.

Tirsdag formiddag fortsatte regnet, men vinden løyet. Ut på dagen ga også regnet seg og etter litt diskusjon ble vi enige om å gå videre mot Kalvåg eller Måløy. Ut over Hellefjorden og inn mot Frøysjøen var det ikke så ille som vi fryktet. Vinden fra sør hadde ikke bygget opp noe sjø i dette området og nå når den var kommet ned til under 10 ms og fortsatt løyet, ble det en fin tur innover Frøysjøen mot Måløy. I Måløy ble det enstemmig vedtatt å ta turens siste resturantbesøk. Ikke på grunn av dårlig mat om bord - heller for å feire en fin ferie og gi kokken om bord en velfortjent pause.

Onsdag gikk turen det lille stykke til Silda, som er en av våre favorittplasser. Selv om havna er litt slitt og trenger en oppgradering, gir Silda en god ro og er en perfekt havn å ligge på hvis man venter på mulighet til å få rundet Stad. I dag var det kuligvarsel på gult nivå rundt Stad, men med sørlig vindretning så bygger det seg ikke opp så mye sjø. Dermed burde det bli gode muligheter for en fin rundig allerede torsdag. Silda har i mange år hatt en koselig pub/resturant. Desverre er denne steng i år pga korona pandemien. Håper at den åpner igjen til senere år. Vi savnet den gode stemningen som var der....

Torsdag kastet vi løs i 12 tiden for å runde Stad med Kvamsøya som mål. Bare noen steikast vest for Silda fikk vi fin seilvind. Endelig ble seilene satt og vi seilte med fulle seil ut Sildegapet og opp forbi Bukketjuvene. Fin vind og god fart i båten. 7-8 knop. Lite sjø og veldig rolig hele vegen rundt. Ved Bukketjuvene dreide vi sørøstover inn Vanylvsgapet. Der fikk vi vinden inn rett bakfra og med svakere vind og platt lens ble det lite fart i båten. Seilene ble sluppet og vi gikk for motor inn til Kvamsøya. Dessverre var gjesteplassene vi benyttet sist vi var innom ikke lenger tilgjengelig. Vi kunne altids forsøkt å ligg på nåde på utsiden av en av flytebryggene, men valgte heller å gå til Sandshamn, hvor vi visste det var god havn og plass.

Planen var egentlig å bruke en ekstra dag slik at vi ikke kom hjem før lørdag, men værmeldingen for lørdag var dårlig. Vi fant ut at det var like godt å komme seg hjem. Ingrid Elise savnet Pus, Vilde savnet marsvinene og Robin, og Geir savnet Sigrun så vi satte kursen mot Ålesund igjen i fint vær. Denne gangen via Flåværleia for variasjonens skyld. Vi klappet til kai i Skarbøvika i 18 tiden fredag. Til tross for varierende vær så har det vært en flott tur. Høydepunktene var Gudvangen, Nærøyfjorden og Flåm, men det viktigste er å komme seg vekk hjemmenfra og å kose seg sammen på tur. Det blir neppe ny tur til Sognefjorden med det første. Til det er fjorden for lang og krever for mye motorgange over lange strekk. Men nå er jo den fjorden også besøkt. Uansett takk til alle for en fantastisk fin tur.